JAN

28

De Saunagang in stappen

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren, ook als het gaat om saunagangen. Het staat elke saunabezoeker natuurlijk vrij om de saunagang of ronde op zijn eigen manier te maken. Toch is het voor zowel beginnende als ervaren saunabezoekers goed om weer eens te lezen wat de richtlijn is voor een gezonde saunagang.

Douchen

Voor je begint aan een saunagang ga je eerst even naar het toilet. Daarna neem je een warme douche en spoel je eventuele verzorgende producten zoals dagcrème, parfum en deodorant van je lichaam. Doe dit ook als je thuis al gedoucht hebt. Zo is je huid helemaal hygiënisch en fris om aan een saunarondje te beginnen. Na het douchen droog je je huid goed af, want een natte huid zal in de sauna straks het transpireren belemmeren.

Warm voetenbad

Het nemen van een warm voetenbad is een belangrijk onderdeel van de saunagang. Je bereid je lichaam vast voor op de hogere temperatuur in de saunacabine. Het warme water verwarmd het bloed in je voeten en daarmee in het hele lichaam, en de haarvaten worden verwijd. Een warm voetenbad duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

Sauna

Je lichaam is nu klaar om de saunacabine in te gaan. Neem een handdoek mee om op te liggen of zitten en laat je slippers buiten de saunacabine staan. Minder ervaren saunabezoekers kunnen het beste beginnen op de onderste of middelste bank waar de temperatuur het laagste is. Ga op je handdoek zitten of liggen en zorg dat je voeten even hoog zijn als je billen. Zo warmt je hele lichaam gelijkmatig op. Als je denkt dat je wel wat meer hitte aan kan verplaats dan rustig een bank omhoog.

Om ervoor te zorgen dat de poriën in je huid goed openen en je lijf de warmte goed kan afvoeren blijf je minimaal 6 minuten in de sauna. De maximale aanbevolen tijd is 15 tot 20 minuten. Doorgaans voel je zelf het beste aan wanneer je de saunacabine wilt verlaten.

Koud luchtbad

Na het verlaten van de saunacabine vraagt je lichaam om zuurstof. Je kan daarom het beste een korte wandeling buiten maken. De meeste sauna's beschikken om deze reden ook over een mooie tuin. Blijf in ieder geval 5 tot 15 minuten in de buitenlucht, desgewenst met een badjas of omgeslagen handdoek zodat je het niet te koud krijgt.

Afkoelen

Tijdens het luchtbad buiten ben je misschien al iets van de warmte kwijtgeraakt. Toch is het heel belangrijk om je lichaam en vooral je hoofd goed te koelen om warmtestuwing te voorkomen. Je kunt hiervoor een koude douche nemen of een afspoelslang gebruiken om het zweet van je af te spoelen. Daarna kan je ook een koud dompelbad nemen.

Warm voetenbad

Een saunagang wordt altijd afgesloten met een warm voetenbad. In het voetenbad kan je afgekoelde lichaam geleidelijk weer op een normale temperatuur komen. Let op als je tijdens dit voetenbad weer een beetje begint te zweten, je moet dan opnieuw afkoelen in verband met warmtestuwing. Blijf weer 5 tot 10 minuten in het warme voetenbad.

Rusten

Voordat je opnieuw aan een saunagang kunt beginnen moet je je lichaam laten bijkomen en rusten. In deze pauze is het ook heel goed om de vochtbalans op peil te brengen door genoeg water te drinken. Je moet minimaal 15 minuten rust nemen.

Omdat de temperatuur in een bubbelbad vrij hoog is wordt aangeraden hier tijdens de rust periode nog geen gebruik van te maken. Je kunt wel gaan zwemmen om je lichaam te helpen herstellen na een saunagang.

Herhalen

Als je genoeg rust hebt genomen kan je de hele saunagang nog een keer herhalen. Je mag de eerste warme douche dan overslaan. De meeste saunabezoekers maken het hele saunarondje drie of vier keer. Je kan een bezoek aan een saunacabine ook vervangen door een Turks stoombad.

Na een verblijf in een infraroodsauna kan je in plaats van een koude douche of dompelbad beter douchen met lauw water en het lichaam heel rustig laten afkoelen.