MRT

5

Voor het eerst naar de sauna

Voor wie nog nooit eerder naar de sauna is geweest, kan de eerste keer best wel spannend zijn. Je weet misschien niet goed wat je kan verwachten of wat de regels zijn. Daarom hebben we hier handige informatie bij elkaar gezet om je vast een beetje voor te bereiden op je eerste sauna bezoek.

Wat moet je meenemen

Tijdens je verblijf in en rondom de sauna is het handig, en meestal verplicht, om een aantal dingen bij je te hebben. Zorg in ieder geval voor een groot badlaken om in de saunacabine op te zitten of liggen. Direct op de houten banken gaan zitten is niet hygiënisch omdat je zweet dan in het hout trekt en de banken zijn meestal ook te heet om direct met je velletje op te liggen. Daarnaast zijn een of twee extra handdoeken om jezelf mee af te drogen prettig en wel zo fris. Verder neem je badslippers en een badjas mee. In het restaurant, rustruimtes en in de tuin is het bij de meeste sauna's gebruikelijk om een badjas te dragen of een handdoek om te slaan. Slippers zijn hygiënischer en je glijdt niet uit. Vergeet ook niet om een boek of tijdschrift mee te nemen zodat je tussen de sauna rondes door wat rust kunt nemen.

Als je naar de sauna gaat is het vaak mogelijk om handdoeken en een badjas te huren, badslippers moet je dan meestal kopen. Maar je kan natuurlijk ook zelf spullen meenemen, het is maar net wat je het prettigste vindt. Als je eigen handdoeken gebruikt in de sauna kan je deze naderhand het beste op 60 graden wassen in verband met de hygiëne.

Wat je moet weten:

Je kan er doorgaans vanuit gaan dat anderen dezelfde dingen als vervelend of storend ervaren als jij. Het is in de sauna gebruikelijk om je rustig te gedragen en op zachte toon te praten. Houd rekening met elkaars privacy en neem geen telefoons of (foto)camera's mee in een saunaplein. Verder is het goed om te weten dat in de meeste sauna's zowel gewenste als ongewenste intimiteiten niet worden getolereerd. Het is altijd handig om voor je bezoek de huisregels van het sauna- of wellnessresort door te lezen.

De saunaronde

Door een bepaalde volgorde aan te houden bij een saunaronde zorg je voor een goede hygiëne en voorkom je warmtestuwing (een soort kunstmatige koorts). Tijdens je eerste saunabezoek kan je het beste deze stappen aanhouden:

1. Douchen: In verband met de hygiëne neem je eerst een warme douche.
2. Afdrogen: Een droge huid kan in de sauna makkelijker transpireren.
3. Voetenbad: Door een warm voetenbad komt je lichaam alvast op temperatuur.
4. Sauna: Blijf ongeveer tien tot maximaal 20 minuten in de sauna. Bovenin de saunacabine is de temperatuur het hoogst en onder het laagst. Je merkt meestal vanzelf op welk niveau je de warmte het prettigst vindt. Gebruik een zandlopertje om de tijd in de gaten te houden.
5. Luchtbad: Loop een flink rondje buiten in de tuin om je lichaam van zuurstof te voorzien en geleidelijk af te koelen.
6. Koud afspoelen: Na de sauna is het belangrijk om goed af te koelen, vooral je hoofd. Neem een koude douche of gebruik een koud waterslang om je lichaam goed te koelen en het zweet af te spoelen.
7. Voetenbad: Breng je lichaamstemperatuur weer terug naar normaal in een warm voetenbad.
8. Rust: Na een saunaronde moet je voldoende rust nemen voordat je weer opnieuw begint. Het is ook belangrijk om tussendoor genoeg te drinken.

Met of zonder badkleding

Sommige beginnende saunabezoekers zijn bang dat ze bekeken worden zonder kleding of zich zelf ongemakkelijk voelen. De ervaring leert dat dit verschijnsel bij de meeste mensen al na vijf minuten voorbij is. Je zult merken dat er eigenlijk helemaal niks raars is aan bloot zijn en dat de andere saunabezoekers zich juist heel fatsoenlijk en normaal gedragen. Durf je de eerste keer toch niet meteen naakt te gaan? Geen probleem, veel sauna's organiseren speciale badkledingdagen en damesdagen. Op die dagen kan je binnen je eigen grenzen kennis maken met alle voordelen van de sauna.

Het dragen van badkleding in de sauna heeft wel nadelen. Door de warmte in de sauna gaat je lichaam transpireren om af te koelen en het dragen van badkleding belemmert dit proces. Daarnaast blijven zweet en afvalstoffen achter in de badkleding wat zowel voor jezelf als voor andere bezoekers onhygiënisch is.

Lekker en gezond:

Behalve ontspannend voor je lichaam en geest is de sauna ook nog eens hartstikke gezond. Je bouwt onder andere een hoge weerstand op tegen verkoudheid en griep. De conditie van je hart en aderen wordt beter door de afwisseling van warmte en koude en je krijgt een betere algehele doorbloeding. Daarnaast zorgt een saunabezoekje ervoor dat er flink wat afvalstoffen en vocht uit het lichaam worden afgevoerd, wat onder andere resulteert in een gezonde, stralende huid.

Pijnlijke en stijve spieren en gewrichten hebben ook veel baat bij een regelmatig bezoek aan de sauna. In de sauna kan je makkelijker en dieper ademhalen wat erg fijn is voor mensen met bronchitis of astma. Nog een bijkomend voordeel is dat je na een dagje sauna veel dieper zult slapen. Redenen genoeg dus om binnenkort over die drempel te stappen en je eerste sauna bezoek te plannen!